Členské štáty Európskej únie (EÚ) už príslušnú legislatívu schválili a
teraz ju odsúhlasil aj EP. A to aj napriek odporu konzervatívnych
poslancov, najväčšej skupiny v Európskom parlamente.
Stúpenci zákona argumentujú, že európskym výrobcom automobilov poskytne
jasný časový rámec prechodu na výrobu elektrických vozidiel s nulovými
emisiami. A podporí tiež investície v rámci boja s konkurenciou z Číny a
USA. Okrem toho zákaz predaja áut so spaľovacími motormi podporí aj
ambiciózny plán EÚ stať sa do roku 2050 klimaticky neutrálnou
ekonomikou.
Oponenti zákazu však tvrdia, že ani európsky priemysel, ani mnohí
motoristi nie sú pripravení na také dramatické prerušenie výroby
vozidiel so spaľovacím motorom, ktoré ohrozuje tiež státisíce pracovných
miest.
Varovali tiež pred "efektom Havany", teda predlžovaním využívania
starších áut so spaľovacími motormi s vyššími emisiami po zákaze predaja
nových vozidiel, pretože si spotrebitelia nebudú môcť dovoliť kúpu
drahého elektromobilu.
Poukázali aj na to, že batérie pre elektromobily vyrábajú zahraniční
konkurenti, ako sú Čína a USA, ale podpredseda EK Frans Timmermans
uviedol, že vďaka investíciám s podporou EÚ sa európska produkcia zvýši.
Automobily sa v súčasnosti podieľajú približne 15 % na všetkých
emisiách oxidu uhličitého (CO2) v Únii a doprava predstavuje približne
štvrtinu (25 %).
Vlani v októbri sa členské štáty EÚ, Európska komisia a vyjednávači
parlamentu dohodli na návrhu znížiť do roku 2035 emisie CO2 z nových áut
v Európe na nulu. V praxi to znamená zastavenie predaja nových
benzínových a naftových áut, ľahkých úžitkových vozidiel a hybridov v
bloku k tomuto dátumu v prospech čisto elektrických vozidiel.
Automobilový gigant Nemecko a konzervatívni poslanci EP sa obávajú
bremena, ktoré predstavuje prestavba automobiliek a rekvalifikácia
zamestnancov, keďže zahraniční rivali majú voľnejšie ciele.
Ale samotný európsky automobilový priemysel neloboval tvrdo proti
zákonu, pričom mnohé firmy sa už pretekajú o to, kto sa stane významným
výrobcom elektrických vozidiel.
Odkedy zákon začal svoju cestu legislatívnym procesom v EÚ, USA
predstavili vlastný plán dotácií na "zelenú" transformáciu svojho
priemyslu, v rámci ktorého budú môcť čerpať výhody len domáci
výrobcovia. To vyvolalo obavy v Európe, že americkí rivali odčerpajú
investície a pracovné miesta vo výrobe elektrických vozidiel a batérií.
V súčasnosti je približne 12 % nových áut predaných v EÚ elektrických,
pričom spotrebitelia sa postupne vzdávajú áut so spaľovacími motormi
vzhľadom na čoraz prísnejšie normy a vyššie ceny palív.
Čína, najväčší automobilový trh na svete, chce, aby do roku 2035 tvorili
aspoň polovicu všetkých nových áut v krajine elektromobily, plug-in
hybridy alebo autá na vodíkový pohon.